Fyzické osoby – podnikatelia ešte v marci elektronicky len dobrovoľne
...
Bratislava – 08.03.2018: Som živnostník, advokát, lekár, drobný farmár, jednoducho fyzická osoba – podnikateľ. Musím podať daňové priznanie elektronicky? S takýmito otázkami sa pracovníci Call centra finančnej správy stretávajú v týchto dňoch veľmi často. Finančná správa preto fyzickým osobám – podnikateľom prináša základné informácie o podávaní daňových priznaní k dani z príjmov za rok 2017.
Od 1.júla 2018 sa povinná elektronická komunikácia rozširuje na všetky fyzické osoby – podnikateľov registrovaných na daň z príjmu (t.j. živnostníci, drobní farmári, finanční poradcovia, lekári, advokáti, stavební inžinieri a pod.). Musia však byť splnené dve podmienky: musí ísť o fyzickú osobu registrovanú na dani z príjmov na daňovom úrade a zároveň musí byť podnikateľom podľa obchodného zákonníka.
Keďže tento rok pripadol riadny termín na podanie daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2017 na 3.apríl, fyzické osoby – podnikatelia, teda osoby, ktoré dosiahli v minulom roku príjmy z podnikania či inej samostatnej zárobkovej činnosti, môžu podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby typ B ešte osobne na daňovom úrade, alebo ho doručiť poštou.
Finančná správa však upozorňuje, že koniec prvej možnej predĺženej lehoty na podanie daňového priznania v roku 2018 pripadne na 2.7.2018. Ak si teda fyzická osoba – podnikateľ požiada o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, daňové priznanie doručené po 1.7. už musí byť podané elektronicky. Ak bude podanie podané do 30.6.2018, správca dane ho bude akceptovať ešte aj v papierovej forme. Ak však bude mať napríklad živnostník príjmy aj zo zahraničia a požiada o predĺženie lehoty na podanie DP až na koniec septembra, takéto daňové priznanie už bude musieť podať elektronicky. V takomto prípade finančná správa odporúča proces registrácie a autorizácie na portáli finančnej správy spraviť najneskôr do polovice septembra. Aj to však len v prípade, že voči finančnej správe nebude musieť dovtedy splniť žiadnu inú povinnosť !
Povinná elektronická komunikácia sa totiž nebude týkať iba podávania daňových priznaní k dani z príjmov. Od 1.júla budú fyzické osoby – podnikatelia akékoľvek podanie na finančnú správu podávať výlučne elektronicky. Preto ak majú napríklad zamestnancov, budú za nich elektronicky podávať prehľady o zrazených a odvedených preddavkoch počnúc júlom. V praxi to bude znamenať, že prvý Prehľad budú podávať elektronicky do konca júla za mesiac jún. Výhradne elektronická komunikácia bude pre nich platiť aj v prípade, ak budú náhodou po 1.7. žiadať napríklad o potvrdenie o nedoplatkoch, alebo budú podávať akékoľvek odvolanie a pod.
Zároveň netreba zabúdať ani na to, že ak bude fyzická osoba – podnikateľ chcieť využívať na elektronickú komunikáciu elektronický občiansky preukaz (eID) a takýmto spôsobom podpisovať všetky dokumenty, musí si ho najskôr vybaviť. Je teda nevyhnutné v prvom rade navštíviť niektoré z klientskych centier okresných úradov alebo oddelenia vydávania dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru (OR PZ).
...
- prečítané 2226x