Dobšinú už zaplavili kopcové vozidlá
...
úvodné foto ilustračné, Roman Ocelník - archív InfoNoviny
...
Dobšinú už zaplavili kopcové vozidlá, 21.7.2017
Do štartu Dobšinského kopca 2017 ostáva naozaj už iba pár hodín. Dôkazom toho je zaplnené mesto súťažiacimi, jazdcami a ich pretekárskymi špeciálmi.
Podľa športových predpisov podujatie štartuje momentom administratívneho preberania. To sa začne zajtra, čiže v piatok (21.7.2017) od 7:00 hodiny. Pol hodiny potom odštartuje aj technické preberanie vozidiel, ktoré bude opäť prebiehať na námestí Baníkov v Dobšinej. Samozrejme už tento moment bude divácky veľmi atraktívny, pričom všetci fanúšikovia pretekov automobilov do vrchu budú mať možnosť stretnúť svojich favoritov, prípadne s nimi prehodiť kus reči.
„Do Dobšinej už v priebehu stredy a štvrtka dorazili takmer všetci favoriti, vrátane Talianov Merliho a Faggioliho. Nechýbajú aj najrýchlejší slovenskí a českí jazdci a ich tímy. Tie rozložili svoje servisné stanovištia tak, ako sme na to zvyknutí z minulosti, v podstate po celom strede mesta Dobšiná. Popri už spomínaných preberaniach neustále pokračujú aj prípravné práce okolo trate. Myslím si, že sme na nič nezabudli a podujatie zaradené do seriálu Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu – Dobšinský kopec 2017 môže odštartovať. Zdá sa, že účasť bude veľmi kvalitná, uvidíme čo nám v priebehu víkendu povie počasie,“ zhodnotil tajomník podujatia, Pavol Kušnier.
Samotné preteky sú plánované na sobotu a nedeľu (22. – 23.7.2017). V sobotuvšetci prihlásení absolvujú dvojicu tréningových jázd a v nedeľu dvojicu súťažných. Štart prvej tréningovej jazdy je v sobotu plánovaný na 9:00 hodinu a štart druhej na 13:00 hodinu. V nedeľu prvá súťažná jazda odštartuje o 8:30 hodine, druhá o 13:00 hodine. Ocenenie najlepších prebehne v nedeľu od 17:00 hodiny.
Miro Majláth
...
... TS ...
EHC v roku 2017
FIA Majstrovstva Európy pretekov automobilov do vrchu (EHC) ako seriál najprestížnejších pretekov do vrchu sme si predstavili v minulom roku. Po absolvovaní prvej polovice šampionátu roku 2017, ktorá končila šiestym podujatím na najdlhšom kopci, ktorý meria 17,3 km a ktorým je taliansky pretek Trento – Bondone, začal šampionát naberať rovnaký smer ako tomu bolo v minulom roku.
Na scéne sú opäť dvaja „rivali“ Faggioli a Merli. Obidvaja tento rok poňali opäť ako výzvu. Prvá polovica sezóny sa niesla jednoznačne v priamom súboji týchto dvoch výborných Talianov, priamom súboji dvoch najprestížnejších značiek v kopcovom šampionáte, ktorými sú Osella a Norma a v poslednom rade aj lámaním traťových rekordov európskych kopcov. Každý z nich ovládol svoju skupinu absolútne dominantne (6 štartov = 6 víťazstiev) a svojich súperov nastavil do pozície štatistov. A ako vyznel ich vzájomný súboj? Veď posúďte sami:
Merli ovládol Rakúsky Rechberg, Španielsko a Nemecký Glasbach, pričom v Nemecku a v Rakúsku pokoril aj traťové rekordy patriace Faggiolimu. Naopak Faggioli vyhral v Portugalsku, na českom Ecce Homo a doma v Taliansku na výnimočnom Trento –Bondone. Pričom všetky svoje víťazstvá okorenil aj traťovými rekordmi. Proste prvá polovica sezóny EHC je z ríše snov a drží fanúšikov jednoznačne v napätí a vo veľkom očakávaní.
Lukratívny súboj v skupinách D/E2-SS a E2-SC vrhá tieň na ďalšiu skupinu kategórie 2 a to E2-SH. Tato je v jasnej dominancii českých jazdcov. Najlepšie sa v nej darí Vladimírovi Vitverovi, ktorému so svojim Audi TT-R DTM patrí priebežne tretia priečka v kategórii 2.
Horšie je na tom kategória 1, do ktorej patria viac-menej vozidlá klasických skupín, ktorými sú N,A a GT, doplnené o nové vozidla R-kových skupín. Hlavne kedysi prestížna skupina A trpí na nedostatok pretekárskeho náčinia, kde s koncom homologácie niektorých pre túto triedu typických áut sa zo štartového poľa vytratilo niekoľko jazdcov, ktorí buď prestali pretekať, alebo prešli do iných skupín. Podobne sa situácia vyvíja aj v skupine N. Kde hlavne budúci rok môže byť pre túto skupinu dosť „zaujímavý“.
Tešiť nás však môže, že v kategórii 1 začínajú muziku pritvrdzovať typicky okruhové vozidlá skupiny GT. A tak je na každom preteku čoraz viac Poršákov GT3, BMW-ečiek Z4 ale aj iných skvostov prestížnych športových značiek známych z okruhov, ktoré na kopcoch jazdia výborné časy.
A pre nás fanúšikov sa otvára druhá polovica európskeho šampionátu, ktorého súčasťou je aj náš kopec.
... TS ...
Päť európskych dobšinských rokov
Zdá sa to možno neuveriteľné, ale Dobšinský kopec už má za sebou päť rokov v spoločnosti Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu. Poďme sa teraz spoločne pozrieť, čo všetko sa za tento čas v Dobšinej udialo.
Všetko odštartovalo v roku 2012. Nie žeby dovtedy preteky na Dobšinskom kopci neboli, tento rok bol vak míľnikom v ktorom sa Dobšiná premiérovo predstavila Európe. A že to nebolo iba tak akože, dokazujú aj historické fakty.
Dobšinský kopec 2012
V roku 2012 sa podarilo organizátorom zabezpečiť množstvo reklamných partnerov, čo sa v konečnom dôsledku odzrkadlilo nielen na celkovej propagácii podujatia, ale aj v otázke zabezpečenia podujatia po bezpečnostnej stránke. Množstvo betónových zábran, ktoré bolo treba na trať pozvážať, ale aj perfektne vypáskované zakázané zóny pre divákov totiž zhltli poriadny kus financií z rozpočtu, s ktorým organizátor pri príprave obdobných podujatí pracuje. Tieto financie však ako sa ukázalo neboli vyhodené zbytočne, odmenou bolo stotridsaťosem prevzatých jazdcov, medzi ktorými nechýbali najväčšie esá z celej Európy. Samozrejme na ich výkony sa prišlo pozrieť takmer dvadsaťtisíc divákov. Pre nich okrem pretekov zabezpečil organizátor aj večernú zábavu v podobe koncertov Rytmusa, Dary Rolins, Ega, Tiny, Tomiho Popoviča, ale aj mnohých ďalších interpretov.
Pri pohľade na samotné preteky treba konštatovať, že na Dobšinskom kopci 2012 doslova každou jazdou padali rekordy. O tento nevšedný športový zážitok sa postaral taliansky jazdec Simone Fagioli a jeho Osella FA30. Samozrejme sa Simone stal aj absolútnym víťazom Dobšinského kopca 2012 a to dosiahnutým časom 2 minúty 23,85 sekundy. Druhá priečka patrila Čechovi Milošovi Benešovi a tretie jeho krajanovi Otakarovi Krámskemu.
Dobšinský kopec 2013
Po premiérovom ročníku európskeho šampionátu v Dobšinej, v roku 2013 organizátor podvihol latku pripravenosti ešte vyššie. Podujatie dostalo ešte väčšiu dávku medializácie už pred samotnými pretekmi, v prvej zákrute po štarte pribudol nadchod, na Rovni jednotlivým pretekárom organizátor meral maximálnu dosiahnutú rýchlosť a večerný kultúrny program sa presunul na námestie. Okrem toho Dobšinský kopec oslavoval okrúhle, tridsiate výročie, organizátor nelenil a vydal knihu, v ktorej bola zhrnutá celá história Dobšinského kopca.
Pri pohľade na zoznam prevzatých jazdcov musíme rovnako konštatovať, že aj týmto smerom sa posunul Dobšinský kopec smerom nahor. Bodaj by aj nie, veď zoznam prihlásených v roku 2013 obsahoval už stoštyridsaťtri mien. Samozrejme, keď sa darí, tak sa darí a aj v tomto roku mali možnosť diváci sledovať vylepšenie traťového rekordu. Opäť sa o to postaral Simone Faggioli a jeho hodnota sa zastavila na 2 minútach 21,898 sekundách. Druhá priečka patrila aj teraz českému jazdcovi Milošovi Benešovi a tretia Slovákovi Jarovi Krajčimu.
Dobšinský kopec 2014
Ani rok 2014 sa nedal zahanbiť. Zoznam prihlásených pred pretekmi hlásil takmer stosedemdesiat jazdcov. Z nich sa nakoniec na štart postavilo rovný stoštyridsaťdva. Opäť nechýbala kompletná európska, ale aj slovenská špička, kultúrny program dostal opäť nový rozmer a na námestí sa diváci, ale aj súťažiaci mohli zabávať už od piatkového večera. Čo sa týka samotného programu, organizátor sa snažil voliť taký program, aby si každý divák našiel niečo pre seba. A tak na pódiu nechýbal DJ EKG, Peter Bič Project, Majk Spirit, ale ani všetkým dobre známa Tublatanka.
Poďme však od kultúrneho programu k pretekom. V rámci nich mali možnosť diváci sledovať neskutočne tesné súboje z ktorých po tretíkrát v rade najlepšie vyšiel Talian Simone Faggioli. Ten sa v roku 2014 na Dobšinskom kopci predstavil s novou technikou v podobe špeciálu Norma M20FC a opäť posunul hranicu traťového rekordu, teraz na hodnotu 2:20,682 minúty. Za jeho chrbtom teraz skončil jeho krajan Fausto Bormoliny a tretie miesto patrilo Milošovi Benešovi.
Dobšinský kopec 2015
Majstrovstvá Európy pretekov automobilov do vrchu Dobšinský kopec 2015 boli oproti predchádzajúcim o trochu iné ako tie predchádzajúce. Zatiaľ čo starší účastníci boli zvyknutí na to, že počas pretekov v Dobšinej takmer vždy pršalo, predchádzajúce ročníky zaradené do európskej spoločnosti oplývali pekným, suchým počasím. V roku 2015 však už druhá tréningová jazda musela byť z dôvodu prietrže mračien zrušená. Našťastie, počasie sa cez noc umúdrilo a súťažné jazdy sa už niesli v suchom prostredí a tak si diváci mali možnosť dosýta užiť aj večerný kultúrny program, ktorého ozdobou bol koncert Dary Rolins.
Druhým faktom, ktorý odlišoval predchádzajúce ročníky od toho aktuálneho, bola neúčasť rekordéra Dobšinského kopca, Taliana Simone Faggioliho. Ten sa ospravedlnil z dôvodu účasti na pre neho domácich, talianskych pretekoch. Túto jeho neúčasť samozrejme využil vo svoj prospech český jazdec Miloš Beneš a konečne si odviezol z Dobšinej víťazstvo. Za jeho chrbtom dojazdil Fausto Bormoliny a tretia priečka patrila Luxemburčanovi Davidovi Hauserovi.
Dobšinský kopec 2016
Rok 2016 oplýval zatiaľ najmenším počtom štartujúcich, ktorých bolo iba stoštrnásť. Napriek nižšiemu počtu pretekárov však diváci v Dobšinej privítali maximálnu európsku kvalitu, sprevádzanú výborným kultúrnym programom a Oldies Party Radia Vlna.
Na štart sa opäť postavil aj rekordér Simone Faggioli, ale premiérovo aj jeho najväčší súper v boji o titul, Talian Christiano Merli na Oselle. Už pred pretekmi bolo jasné, že práve táto dvojica, ak sa neudeje niečo nepredvídané bude stáť na niektorom zo stupňov pre víťazov.
Skôr ako sa podarilo vylúštiť túto hádanku však opäť zaúradovalo nevyspytateľné dobšinské počasie. Zatiaľ čo sobotné tréningové jazdy sa konali za sucha a tepla, počas noci sa rozpútalo nad Dobšinou dokonalé dažďové peklo, ktoré poriadne preverilo prípravu, ale aj pevnosť nervov celého vedenia pretekov. Najskôr riaditeľ podujatia posunul štart prvej ostrej jazdy o hodinu, neskôr opäť, až nakoniec sa štart posunul až na 13:00 hodinu popoludní. Ukázalo sa, že toto rozhodnutie riaditeľa bolo presne načasované, pričom do večera sa podarilo odjazdiť obe kompletné súťažné jazdy. Víťazstvo si v Dobšinej vyjazdil Simone Faggioli na Norme M20FC, druhé miesto patrilo jeho krajanovi Paride Macariovi a tretie Faggioliho najväčšiemu rivalovi Christianovi Merlimu.
Aj v tomto roku, čiže 2017 sa Dobšinský kopec predstaví v spoločnosti najsledovanejších európskych pretekov automobilov do vrchu. Prípravy sú už v tomto momente v plnom prúde, pričom organizátor očakáva nadpriemernú účasť, keďže na Dobšinskom kopci 2017 budú bojovať o body aj účastníci Majstrovstiev Európy historických vozidiel. Všetko sa to udeje v dňoch 21. – 23.júla 2017.
...
Viac tlačových správ nájdete - klik tu: http://leto.dobsinskykopec.com/category/aktuality/
- prečítané 2300x