Miesto pre Vašu reklamu PIZZA MICIO

Ak ste si na jarmokoch pochutnávali, tento článok radšej nečítajte, príde Vám zle.

vianočné trhy - vianočná atmosféra 2012

...

Správa z mimoriadnej kontroly

zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a

nápojov počas konania hromadných podujatí – vianočných (Mikulášskych)

trhov v Slovenskej republike

 

V nadväznosti na povinnosti vyplývajúce orgánom verejného zdravotníctva podľa

zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o doplnení a zmene

niektorých zákonov v platnom znení vo veci výkonu štátneho zdravotného dozoru nad

zariadeniami poskytujúcimi stravovacie služby a zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách

v znení neskorších predpisov vo veci výkonu úradnej kontroly nad bezpečnosťou potravín,

Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky požiadal regionálne úrady verejného

zdravotníctva v Slovenskej republike o vykonanie mimoriadnej kontroly zariadení stánkového

a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov počas konania hromadných podujatí –

vianočných trhov (Mikulášskych) v Slovenskej republike v termíne od 28. 11. do 17. 12.

2016, so zameraním sa na kontrolu prípravy, manipulácie a podávania pokrmov a

nápojov:

 

- kontrola vysledovateľnosti (t.j. pôvodu surovín),

- kontrola chladiaceho reťazca, teplotného reťazca,

- kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín, potravín,

- kontrola označovania (vrátane označenia alergénov a prídavných látok - azofarbivá),

- kontrola prevádzkovej hygieny,

- kontrola manipulácie s odpadom, osobitnú pozornosť venovať organickému odpadu

a použitým olejom,

- dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov, prichádzajúcich do styku

s potravinami/pokrmami (pracovný odev, šperky),

- kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti,

- námatkový odber vzoriek na laboratórnu analýzu (mikrobiologická kontrola).

 

2

Zhrnutie výsledkov mimoriadnej kontroly

zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov

počas konania hromadných podujatí – vianočných trhov (Mikulášskych)

v Slovenskej republike

V termíne od 28. 11. do 17. 12. 2016 sa konali vianočné (Mikulášske) trhy v územnej

pôsobnosti všetkých 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Slovenskej

republike. Spolu bolo vykonaných 687 kontrol (najviac v Košickom kraji - 143 kontrol, v

Prešovskom kraji - 116 kontrol a v Žilinskom kraji – 110 kontrol). Celkovo najviac kontrol

vykonali: RÚVZ so sídlom v Košiciach – 74 kontrol, RÚVZ so sídlom v Trnave – 57 kontrol

a RÚVZ Bratislava hl. mesto so sídlom v Bratislave – 53 kontrol. Spolu skontrolovali RÚVZ

v SR 522 zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov

(najviac v Prešovskom kraji 97 zariadení, v Košickom kraji 92 zariadení a v Žilinskom kraji

86 zariadení). Najviac zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov

a nápojov bolo skontrolovaných v dvoch najväčších slovenských mestách – v Bratislave

(skontrolovaných bolo 53 stánkov prevádzkovaných na Hlavnom námestí, Františkánskom

námestí a Hviezdoslavovom námestí v Bratislave – Staré mesto, v OC EUROVEA, na

Hradskej ulici v Bratislave, v Inchebe a na Námestí republiky v Bratislave - Petržalke) a v

Košiciach (skontrolovaných bolo 35 stánkov počas hromadnej akcie „Košické Vianoce“ na

Hlavnej ulici, pred NZC Aupark Košice a pri OC Galéria).

Z celkovo skontrolovaných zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín,

pokrmov a nápojov sa zistili nedostatky v 42 zariadeniach (čo predstavuje 8 %).

 

3

Nedostatky zistené pri kontrolách:

- kontrola vysledovateľnosti

- nezabezpečená vysledovateľnosť rôznych potravín a používaných surovín (napr.

neoznačené spotrebiteľsky balené lokše, náplň z kuracích pečení),

- balené kuracie mäso označené ako bravčové,

- chýbajúce nadobúdacie doklady (dodacie listy) od kapustnice, pečeňovej plnky do

lokší, marinovaného mäsa na cigánsku pečienku,

- nezdokladovanie dátumu spotreby rozbalených mäsových prípravkov,

- kontrola chladiaceho a mraziaceho reťazca a teplotného reťazca

- nedodržanie teplotného reťazca pečeňovej náplne do lokší - uložená voľne v stánku

na pracovnej ploche,

- kontrola skladovania

- pečeňová plnka v nevhodnom balení – vo vedre od horčice, tresky,

- skladovanie lokší v prepravkách priamo na zemi, bez účinku chladenia,

- pečeňová plnka bez označenia v nevhodnom balení, skladovaná na podlahe, bez

účinku chladenia, tak isto i ostatné plnky do lokší,

- rôzne potraviny uložené priamo na zemi,

- uloženie očistenej cibule vo vedre s vodou priamo na podlahe,

- vystavované pokrmy a cukrovinky neboli chránené pred vonkajšími poveternostnými

vplyvmi,

- kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín

- mrazené kačacie pečienky po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti,

- mäsový prípravok po dátume spotreby,

- kontrola označovania ponúkaných pokrmov

- neoznačenie obsahu alergénov v pokrmoch na výveske,

- kontrola prevádzkovej hygieny

- znečistený a opotrebovaný obklad okolo drezu v prívese,

- znečistené chladiace zariadenie a podlaha pri chladiacom zariadení v prívese na

predaj skalického trdelníka,

- nezabezpečená tečúca teplá voda a studená pitná voda v zariadení,

- znečistený pracovný stôl,

- nezabezpečené vyhovujúce zariadenie na osobnú a prevádzkovú hygienu

zamestnancov prichádzajúcich do styku s potravinami,

- dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov, prichádzajúcich do styku

s potravinami/pokrmami

- nedodržanie osobnej hygieny zamestnanca (znečistený ochranný pracovný odev, bez

pokrývky hlavy),

- kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti

- nepreukázanie sa dokladom o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky

závažnej činnosti 3 zamestnancov a zdravotnej spôsobilosti 2 zamestnancov,

- iné nedostatky

 

4

- v 3 prípadoch nepredložené právoplatné rozhodnutie orgánu verejného

zdravotníctva k uvedeniu priestorov stánku na ambulantný predaj pokrmov

rýchleho občerstvenia do prevádzky.

Počas výkonu kontrol bolo spolu odobraných a laboratórne - na mikrobiológiu

vyšetrených 124 vzoriek potravín, polotovarov a hotových pokrmov. Pozitívne je zistenie, že

z uvedeného počtu nevyhoveli len 2 vzorky pokrmov (v jednej vzorke „Langoš s cesnakom,

kečupom, tatárskou omáčkou a syrom“ bolo zistené prekročenie počtu kvasiniek a vo

vzorke pokrmu rýchleho občerstvenia „Kuracie prsia v žemli“ bol zistený zvýšený počet

koliformných baktérií).

Za zistené nedostatky bolo pri kontrolách uložených na mieste spolu 26 blokových

pokút v celkovej sume 2 309 eur (najviac a v najvyššej celkovej sume v Bratislavskom kraji

- 10 blokových pokút v c celkovej sume 1 250 eur). Zároveň boli začaté 3 správne konania vo

veci uloženia pokuty.

 

Na záver môžeme skonštatovať, že pri uvedenej mimoriadnej kontrole neboli zistené

žiadne závažné hygienické nedostatky. Vyhovujúca úroveň hygieny a technické zabezpečenie

je výsledkom každoročne sa opakujúcich kontrol, ako aj spolupráce s organizátormi

predmetných hromadných akcií – vianočných trhov, ktorí sú zo strany orgánov verejného

zdravotníctva opakovane upozorňovaní na legislatívne požiadavky pri organizovaní

hromadných akcií.

I tento rok Magistrát hlavného mesta Bratislava pokračoval vo výmene predajných

stánkov za nové, čo vedie k celkovému zlepšovaniu podmienok predaja potravín i pokrmov

rýchleho občerstvenia. Tak isto i výmena elektrických varných zariadení za plynové, prispela

k zníženiu vypadávaniu dodávky elektrickej energie v rámci trhov na Hlavnom

i Františkánskom námestí v Bratislave, čo bývalo veľmi častým problémom v rámci

dodržiavania teplotných podmienok pri skladovaní potravín a surovín vrátane kontinuálnej

tepelnej prípravy pokrmov. Na Hlavnom a Františkánskom námestí v Bratislave boli

vyčlenené 2 stánky so zabezpečeným prívodom teplej tečúcej vody, ktoré sú určené na

umývanie použitého náradia a náčinia. Organizátori zabezpečili dostatočný počet toaliet

vybavených potrebným vybavením určených pre konzumentov i pracovníkov.

V kontrolách sa bude aj naďalej pokračovať počas celého trvania vianočných trhov v

jednotlivých mestách Slovenskej republiky.

 

Mgr. RNDr. MUDr. Ján Mikas, PhD., MPH, MHA

hlavný hygienik Slovenskej republiky

...

BRITAKOV umelecké kováčstvo

Karpenko

MUDr. Igor Olšavský

Voľby do VÚC 2017

Miesto pre Vašu reklamu

Ďalšie reklamy aj TU

...

kalendár 2016

...

...