Ak ste si na jarmokoch pochutnávali, tento článok radšej nečítajte, príde Vám zle.
...
Správa z mimoriadnej kontroly
zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a
nápojov počas konania hromadných podujatí – vianočných (Mikulášskych)
trhov v Slovenskej republike
V nadväznosti na povinnosti vyplývajúce orgánom verejného zdravotníctva podľa
zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o doplnení a zmene
niektorých zákonov v platnom znení vo veci výkonu štátneho zdravotného dozoru nad
zariadeniami poskytujúcimi stravovacie služby a zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách
v znení neskorších predpisov vo veci výkonu úradnej kontroly nad bezpečnosťou potravín,
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky požiadal regionálne úrady verejného
zdravotníctva v Slovenskej republike o vykonanie mimoriadnej kontroly zariadení stánkového
a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov počas konania hromadných podujatí –
vianočných trhov (Mikulášskych) v Slovenskej republike v termíne od 28. 11. do 17. 12.
2016, so zameraním sa na kontrolu prípravy, manipulácie a podávania pokrmov a
nápojov:
- kontrola vysledovateľnosti (t.j. pôvodu surovín),
- kontrola chladiaceho reťazca, teplotného reťazca,
- kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín, potravín,
- kontrola označovania (vrátane označenia alergénov a prídavných látok - azofarbivá),
- kontrola prevádzkovej hygieny,
- kontrola manipulácie s odpadom, osobitnú pozornosť venovať organickému odpadu
a použitým olejom,
- dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov, prichádzajúcich do styku
s potravinami/pokrmami (pracovný odev, šperky),
- kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti,
- námatkový odber vzoriek na laboratórnu analýzu (mikrobiologická kontrola).
2
Zhrnutie výsledkov mimoriadnej kontroly
zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov
počas konania hromadných podujatí – vianočných trhov (Mikulášskych)
v Slovenskej republike
V termíne od 28. 11. do 17. 12. 2016 sa konali vianočné (Mikulášske) trhy v územnej
pôsobnosti všetkých 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Slovenskej
republike. Spolu bolo vykonaných 687 kontrol (najviac v Košickom kraji - 143 kontrol, v
Prešovskom kraji - 116 kontrol a v Žilinskom kraji – 110 kontrol). Celkovo najviac kontrol
vykonali: RÚVZ so sídlom v Košiciach – 74 kontrol, RÚVZ so sídlom v Trnave – 57 kontrol
a RÚVZ Bratislava hl. mesto so sídlom v Bratislave – 53 kontrol. Spolu skontrolovali RÚVZ
v SR 522 zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov a nápojov
(najviac v Prešovskom kraji 97 zariadení, v Košickom kraji 92 zariadení a v Žilinskom kraji
86 zariadení). Najviac zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín, pokrmov
a nápojov bolo skontrolovaných v dvoch najväčších slovenských mestách – v Bratislave
(skontrolovaných bolo 53 stánkov prevádzkovaných na Hlavnom námestí, Františkánskom
námestí a Hviezdoslavovom námestí v Bratislave – Staré mesto, v OC EUROVEA, na
Hradskej ulici v Bratislave, v Inchebe a na Námestí republiky v Bratislave - Petržalke) a v
Košiciach (skontrolovaných bolo 35 stánkov počas hromadnej akcie „Košické Vianoce“ na
Hlavnej ulici, pred NZC Aupark Košice a pri OC Galéria).
Z celkovo skontrolovaných zariadení stánkového a ambulantného predaja potravín,
pokrmov a nápojov sa zistili nedostatky v 42 zariadeniach (čo predstavuje 8 %).
3
Nedostatky zistené pri kontrolách:
- kontrola vysledovateľnosti
- nezabezpečená vysledovateľnosť rôznych potravín a používaných surovín (napr.
neoznačené spotrebiteľsky balené lokše, náplň z kuracích pečení),
- balené kuracie mäso označené ako bravčové,
- chýbajúce nadobúdacie doklady (dodacie listy) od kapustnice, pečeňovej plnky do
lokší, marinovaného mäsa na cigánsku pečienku,
- nezdokladovanie dátumu spotreby rozbalených mäsových prípravkov,
- kontrola chladiaceho a mraziaceho reťazca a teplotného reťazca
- nedodržanie teplotného reťazca pečeňovej náplne do lokší - uložená voľne v stánku
na pracovnej ploche,
- kontrola skladovania
- pečeňová plnka v nevhodnom balení – vo vedre od horčice, tresky,
- skladovanie lokší v prepravkách priamo na zemi, bez účinku chladenia,
- pečeňová plnka bez označenia v nevhodnom balení, skladovaná na podlahe, bez
účinku chladenia, tak isto i ostatné plnky do lokší,
- rôzne potraviny uložené priamo na zemi,
- uloženie očistenej cibule vo vedre s vodou priamo na podlahe,
- vystavované pokrmy a cukrovinky neboli chránené pred vonkajšími poveternostnými
vplyvmi,
- kontrola dátumu spotreby, resp. dátumu minimálnej trvanlivosti surovín
- mrazené kačacie pečienky po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti,
- mäsový prípravok po dátume spotreby,
- kontrola označovania ponúkaných pokrmov
- neoznačenie obsahu alergénov v pokrmoch na výveske,
- kontrola prevádzkovej hygieny
- znečistený a opotrebovaný obklad okolo drezu v prívese,
- znečistené chladiace zariadenie a podlaha pri chladiacom zariadení v prívese na
predaj skalického trdelníka,
- nezabezpečená tečúca teplá voda a studená pitná voda v zariadení,
- znečistený pracovný stôl,
- nezabezpečené vyhovujúce zariadenie na osobnú a prevádzkovú hygienu
zamestnancov prichádzajúcich do styku s potravinami,
- dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov, prichádzajúcich do styku
s potravinami/pokrmami
- nedodržanie osobnej hygieny zamestnanca (znečistený ochranný pracovný odev, bez
pokrývky hlavy),
- kontrola dokladov odbornej a zdravotnej spôsobilosti
- nepreukázanie sa dokladom o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky
závažnej činnosti 3 zamestnancov a zdravotnej spôsobilosti 2 zamestnancov,
- iné nedostatky
4
- v 3 prípadoch nepredložené právoplatné rozhodnutie orgánu verejného
zdravotníctva k uvedeniu priestorov stánku na ambulantný predaj pokrmov
rýchleho občerstvenia do prevádzky.
Počas výkonu kontrol bolo spolu odobraných a laboratórne - na mikrobiológiu
vyšetrených 124 vzoriek potravín, polotovarov a hotových pokrmov. Pozitívne je zistenie, že
z uvedeného počtu nevyhoveli len 2 vzorky pokrmov (v jednej vzorke „Langoš s cesnakom,
kečupom, tatárskou omáčkou a syrom“ bolo zistené prekročenie počtu kvasiniek a vo
vzorke pokrmu rýchleho občerstvenia „Kuracie prsia v žemli“ bol zistený zvýšený počet
koliformných baktérií).
Za zistené nedostatky bolo pri kontrolách uložených na mieste spolu 26 blokových
pokút v celkovej sume 2 309 eur (najviac a v najvyššej celkovej sume v Bratislavskom kraji
- 10 blokových pokút v c celkovej sume 1 250 eur). Zároveň boli začaté 3 správne konania vo
veci uloženia pokuty.
Na záver môžeme skonštatovať, že pri uvedenej mimoriadnej kontrole neboli zistené
žiadne závažné hygienické nedostatky. Vyhovujúca úroveň hygieny a technické zabezpečenie
je výsledkom každoročne sa opakujúcich kontrol, ako aj spolupráce s organizátormi
predmetných hromadných akcií – vianočných trhov, ktorí sú zo strany orgánov verejného
zdravotníctva opakovane upozorňovaní na legislatívne požiadavky pri organizovaní
hromadných akcií.
I tento rok Magistrát hlavného mesta Bratislava pokračoval vo výmene predajných
stánkov za nové, čo vedie k celkovému zlepšovaniu podmienok predaja potravín i pokrmov
rýchleho občerstvenia. Tak isto i výmena elektrických varných zariadení za plynové, prispela
k zníženiu vypadávaniu dodávky elektrickej energie v rámci trhov na Hlavnom
i Františkánskom námestí v Bratislave, čo bývalo veľmi častým problémom v rámci
dodržiavania teplotných podmienok pri skladovaní potravín a surovín vrátane kontinuálnej
tepelnej prípravy pokrmov. Na Hlavnom a Františkánskom námestí v Bratislave boli
vyčlenené 2 stánky so zabezpečeným prívodom teplej tečúcej vody, ktoré sú určené na
umývanie použitého náradia a náčinia. Organizátori zabezpečili dostatočný počet toaliet
vybavených potrebným vybavením určených pre konzumentov i pracovníkov.
V kontrolách sa bude aj naďalej pokračovať počas celého trvania vianočných trhov v
jednotlivých mestách Slovenskej republiky.
Mgr. RNDr. MUDr. Ján Mikas, PhD., MPH, MHA
hlavný hygienik Slovenskej republiky
...
- prečítané 2769x