Na železnici prišlo o život 8 osôb, ťažko sa zranilo 9!
Začiatkom decembra v Bánovciach nad Bebravou prišiel o život 28-ročný vodič po zrážke s vlakom, keď nerešpektoval značku „Stoj, daj prednosť v jazde“. Napriek snahe, rušňovodič nedokázal vlak včas ubrzdiť. Pred niekoľkými dňami v Bratislave zrazil vlak ženu, ktorá bola na koľajniciach, nehodu neprežila.
Tieto, ale i mnohé ďalšie tragické osudy by mali byť výstrahou pri prechádzaní cez železničné priecestie. Posádka auta má po zrážke s vlakom len veľmi malú šancu vyviaznuť živá a zdravá. O chodcoch či cyklistoch ani nehovoriac. Brzdná dráha vlakovej súpravy je totiž oveľa väčšia ako akéhokoľvek vozidla. Treba si uvedomiť, že hmotnosť a rýchlosť vlaku, malá styčná plocha a malé trenie medzi kolesami vlakovej súpravy a koľajnicami zohráva dôležitú úlohu. Pri rýchlosti vlaku 100 km/h je brzdná dráha až 700 m a v prípade napríklad rýchlika, ktorý má dovolenú maximálnu rýchlosť na niektorých úsekoch trate až 160 km/h je až 1.700 metrov a viac. Vzhľadom na takto sa pohybujúci vlak je v prípade vytvorenia prekážky v kratšej vzdialenosti viac ako pravdepodobné, že dôjde zrážke s touto prekážkou a následky sú takmer vždy tragické.
Za jedenásť mesiacov tohto roka evidujeme 123 nehôd na železničnom priecestí. O život pri nich prišlo 8 osôb, ťažko sa zranilo 9 osôb a ľahké zranenia utrpelo 58 osôb.
Snahou polície je ochrániť čo najviac ľudských životov. Aj keď nemôže zabrániť všetkým nehodám, každý jeden život je dôležitý a jedinečný. Preto v rámci bezpečnostno-preventívnych akcií polícia zvýši počet kontrol na železničných priecestiach. Až po tragédii si človek uvedomí, že to bol len okamih, zlomok sekundy a tragédii sa mohlo predísť. Nešťastie sa mnohokrát stane z nepozornosti, zlého odhadu vzdialenosti , či podcenenia rizika možných následkov po zrážke s vlakom. Podľa informácií Železníc Slovenskej republiky je na Slovensku celkovo 2.180 železničných priecestí, pričom 1.080 z nich je nechránených.
Polícia zároveň apeluje na všetkých účastníkov, aby rešpektovali výstražné svetelné a zvukové znamenia na železničných priecestiach, zvýšili pozornosť a opatrnosť pri vchádzaní a prejazde železničných priecestí. Pred vstupom na priecestie sa treba presvedčiť, či je ním bezpečné prejsť bez ohrozenia zdravia a životov. Neuváženým vstupovaním do priestoru dráh sú ohrození aj cestujúci vo vlaku, ktorí sa pri náhlom brzdení vlaku môžu zraniť.
Zdroj: MV SR
Reklama:
- prečítané 2949x